Er staat 28km op de planning. Ik ga de 3 uur passeren. Hoe kan ik nou mijn lijf in beweging houden 3 uur of langer. Dat vergt planning vooral ook met eten en drinken.

Al zo lang ik hardloop, weet ik dat ik voedsel en vocht nodig heb. Had ik in het verleden nog al eens een dik suikertekort onderweg, of was het tijdens een evenement ineens op, dat kan nu niet meer. Ik heb er veel van geleerd, en doe dat nog steeds. Mijn vaste ritueel voor een halve marathon is sinds enige tijd: pannenkoeken. Ik bak ze 's ochtends en eet ze met stroop. Een goede bodem voor mij.

Nu met trainingen van meer dan 2,5 uur is het tijd om datzelfde ritueel in te voeren. Normaal doe ik dit niet bij een training, nu is het noodzaak. Ik bak lekker appelpannenkoeken. Wat een ontbijt. Onderweg zijn er dan de beroemde gelletjes. Mierzoete troep met allerlei voedingsstoffen die duursporters nodig hebben om de energie onderweg aan te vullen.

Ik loop 28km, beetje tegen de harde wind in, beetje met wind in de rug. Elke 5km drink ik water met Isostar, elke 10km neem ik een gelletje. Het lopen gaat eigenlijk best goed. Natuurlijk doet het pijn, natuurlijk worden de benen stram, natuurlijk heb ik bere honger als ik weer thuis kom. Deze week heb ik er ruim 55km opzitten. Volgende week een rustweek. Weinig lopen, veel herstellen.